ثبت برند و علائم تجاری

ثبت برند و علائم تجاری

برند (علامت تجاری)

برند یک واژه‌ی انگلیسی است که معادل فارسی آن نام تجاری است. در واقع یک شرکت با نام تجاری یا برند خود اقدام به عرضه، ارائه و فروش محصولات خود می‌نماید. آن چیزی که در برند و نام و علامت تجاری یک محصول مهم است این است که محصول از محبوبیت اجتماعی نزد افراد برخوردار باشد تا با به کار بردن آن نام، محصول در ذهن فرد تداعی شود.

مهمترین مزیتی که ثبت یک برند برای شرکت دارد این است که محصولات یک شرکت را از شرکت دیگر متمایز می‌نماید و متعاقب این امر مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.

مرجع ثبت برند، اداره‌ی مالکیت معنوی است.

ثبت برند و علائم تجاری
ثبت برند و علائم تجاری

مراحل‌ثبت برند

اولین مرحله ثبت برند  انتخاب یک واژه مناسب است. چنانچه واژه‌ای که انتخاب می‌شود فارسی باشد نیازی به کارت بازرگانی ندارید. تنها نیاز به مجوز تأسیس خواهید داشت. در صورتی که واژه‌ای که ثبت می‌کنید لاتین باشد، به کارت بازرگانی نیاز دارید.

  1. سپس بر‌ند خود را استعلام بگیرید تا اطمینان یابید مشابه آن وجود ندارد. در صورتی که مشابهت ولو کم وجود داشته باشد، اظهارنامه شما رد خواهد شد.
  2. در مرحله‌ی بعد مدارک مورد نیاز برای ثبت برند خود را آماده نمایید. مدار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ک عبارت‌اند از :

چنانچه برند برای شخص حقیقی باشد:

– کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص یا اشخاص متقاضی ثبت برند.

– کپی برابر اصل کارت بازرگانی شخص متقاضی (اگر برند مورد نظر لاتین باشد)

– کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره‌برداری، جواز تأسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

– ۱۰ نمونه از برندی که ثبت می‌نمایید، در ابعاد ۶ در ۶ سانتی‌متر

چنانچه برند برای شخص حقوقی باشد:

– کپی روزنامه رسمی ثبت تأسیس شرکت.

– کپی آخرین روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت (در صورت وجود)

– کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضاء دارند.

– کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه بهره‌برداری، جواز تأسیس، پروانه ساخت یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

– کپی کارت بازرگانی شرکت (اگر برند مورد نظر لاتین باشد)

– ۱۰ نمونه از برندی که ثبت می‌نمایید، در ابعاد ۶ در ۶ سانتی‌متر

4. به سایت مالکیت معنوی به آدرس  http://iripo.ssaa.ir مراجعه نمایید و در قسمت اظهارنامه وارد شوید و اقدام به ثبت اظهارنامه نمایید.
  1. در این مرحله اظهارنامه شما توسط کارشناسان ثبتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. در صورتی که نقصی در آن وجود نداشته باشد، پیامکی برای شما ارسال می‌گردد، تا هزینه روزنامه رسمی را بپردازید.
  2. در این مرحله با گذشتن مدتی که نباید بیش از 30 روز از تاریخ انتشار روزنامه رسمی اولی باشد، نسبت به پرداخت مرحله دوم روزنامه رسمی و ثبت علامت تجاری (برند) اقدام می‌نمایید.
  3. در آخرین مرحله با در دست داشتن مدارکی که در بالا ذکر شد و همچنین دو روزنامه رسمی به اداره‌ی مالکیت معنوی مراجعه کنید و سند برند خود را تحویل بگیرید.